Saturday, January 15, 2005

تصاوير و داده های تازه 'هويگنز' از تايتان



Example





دانشمندان معتقدند که کاوشگر بر يک ناحيه مسطح فرود آمده است
دانشمندان اولين نتايج داده های کاوشگر فضايی هويگنز، پس از فرود بر تايتان، بزرگترين قمر کيوان، را به همراه يکرشته از تصاوير جديد از سطح اين قمر منتشر کرده اند.
اين دانشمندان همچنين صداهای ضبط شده توسط هويگنز به هنگام ورودش به جو تايتان را پخش کردند.

تصاوير رنگی از تايتان نشان می دهند که سطح اين قمر برنگ نارنجی روشن است و در سطح تايتان تکه های بزرگی که احتمالا از يخ تشکيل شده وجود دارد.

يکی از دانشمندان درباره نتايج داده های کاوشگر فضايی هويگنز، از سطح تايتان می گويد که در آنجا تپه ها و مناطقی وجود دارد که مانند صخره است.

به گفته اين محقق به نظر می رسد که در روی برخی از تپه ها، کانال و يا چاهکهايی وجود دارد که البته اين بدان معنا نيست که آنها اکنون درون خود مايعی دارند اما مسلما قبلا آنجا نوعی مايع وجود داشته است.

وی می گويد احتمال دارد که اتان و يا متان به صورت باران بر روی اين تپه ها می باريده و بعد به پايين جاری می شده است.

Example



هويگنز اطلاعات را برای سفينه مادر، کاسينی، که در مدار کيوان می ‌گردد مخابره می‌ کند تا اين امواج را مجددا به سوی زمين ارسال کند

داده‌ هايی که توسط هويگنز گردآوری می ‌شود می ‌تواند اطلاعات دقيقی را درباره شرايط شيميايی و آب و هوايی اين سياره فراهم کند.

دانشمندان عقيده دارند شرايط شيميايی سياره تايتان، که آکنده از مولکول‌ های نيتروژن، متان و ساير مواد ارگانيک (کربنی) است، به شرايط زمين در چهار ميليارد و 600 ميليون سال پيش شباهت دارد.

بنابراين، مطالعه اين شرايط می ‌تواند به دانشمندان شناخت بيشتری از آن دسته واکنش ‌های شيميايی بدهد که زمينه را برای پيدايش حيات روی کره زمين آماده کردند.

پيشتر و بدنبال فرود اين کاوشگر بر سطح اين قمر کيوان ژان ژاک دوردين، مدير کل آژانس فضايی اروپا، که بسيار هيجان زده بود، گفت: "ما نخستين بازديدکنندگان تايتان هستيم."

روز جمعه (14 ژانويه) پايگاه زمينی آژانس فضايی اروپا، با ارسال امواجی از سوی اين سفينه، از فرود موفقيت آميز آن باخبر شد.

تلسکوپ راديويی عظيم "گرين بنک" در ويرجينيای غربی، امواج حامل اين اطلاعات را رديابی کرد که نشانه ‌ای بر فعال بودن و سلامت اين فضاپيما است.

اين دورترين نقطه در منظومه شمسی است که بشر موفق به فرود آوردن يک سفينه فضايی بر آن می شود.

تحقيقات علمی فضاپيمای هويگنز درباره اين دنيای اسرارآميز و ناشناخته می ‌تواند نشانه ‌هايی درباره چگونگی آغاز حيات بر روی زمين به دست بدهد.

هويگنز اطلاعات را برای سفينه مادر، کاسينی، که در مدار کيوان می ‌گردد مخابره می‌ کند تا اين امواج را مجددا به سوی زمين ارسال کند.

پروفسور ديويد ساوت وود، مدير بخش علمی آژانس فضايی اروپا گفت: "ما امروز کاری را انجام می ‌دهيم که برای قرن‌ ها باقی خواهد ماند. آنچه اهميت دارد، اسم من نيست بلکه کاری است که انجام می ‌دهيم."

او گفت: "اگر کريستف کلمب تصميم نگرفته بود که از اقيانوس اطلس بگذرد و اگر گفته بود که اين سفر دو ماه طول خواهد کشيد، ملکه ايزابلا پول هنگفتی را صرفه جويی می ‌کرد. شما ناگزير هستيد که ريسک کنيد وگرنه اگر جسارتی نباشد، دستاوردی هم نخواهد بود."

فضاپيمای کاسينی که در ژوئيه 2004 به سياره کيوان رسيد، در طول هفت سال گذشته سفينه هويگنز را در مسافتی بيش از هزار ميليارد کيلومتر در فضا حمل می کرد.


BBC