Tuesday, February 22, 2005

باز هم زلزله ، بازهم فاجعه



به دنبال وقوع زلزله 4/6 ريشتري كه ساعت 5:55:24 صبح سه‌شنبه در مركز جنوب شرقي زرند استان كرمان ثبت شد، تا كنون 270 تن كشته و نزديك به يكهزار تن مجروح شدند؛ درحالي كه آمار رسمي ديگري تا لحظه مخابره خبر از صدور 384 مجوز دفن براي فوت‌شدگان خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا اين زمين‌لرزه در برخي شهرهاي كرمان نيز احساس و باعث خروج سراسيمه هموطنان در اين شهرها به خيابانها شد.

به دنبال اين حادثه تعداد بسياري از روستاهاي زرند نيز از 15 تا 100 درصد تخريب شدند.

دكتر شريفي، رييس دانشگاه علوم پزشكي كرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوادث» ايسنا گفت: دست كم 264 مجوز دفن تنها از سوي پزشكان زيرمجموعه دانشگاه علوم پزشكي تهران صادر شده است كه اين تعداد تا فردا افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اين كه از ساعت 12 ظهر امروز جاده‌هايي كه به خاطر ريزش كوه بسته شده بودند، بازگشايي شده‌اند، تصريح كرد: شمار قربانيان اين حادثه در روستاها هر لحظه افزايش مي‌يابد.

دكتر قادي پا‌شا، مدير كل پزشكي قانوني كرمان نيز به خبرنگار ايسنا اعلام كرد: تاكنون از150 جسد انتقالي به كمپ پزشكي قانوني، براي 120 جسد با هويت شناسايي شده، جواز دفن صادر و نيروهاي اعزام شده نيز براي كالبد شكافي اجساد و صدور مجوز دفن به منطقه اعزام شدند.

آخرين گزارشها از وضعيت مناطق زلزله‌زده كرمان حاكيست به دليل شرايط جوي نامساعد و نيز مسدود شدن راههاي ارتباطي در روستاها كار امدادرساني با مشكل مواجه شد، اما با اين حال دكتر فدايي، معاون عمراني استانداري كرمان از امدادرساني هوايي در مناطق حادثه‌ديده خبر داد.

بر اساس اين گزارش با تلاش نيروهاي امدادرسان زخميان اين حادثه كه همچنان در حال نجات از زير آوارها هستند از طريق فرودگاه كرمان به بيمارستانها منتقل و همچنين تعدادي بالگرد براي انتقال ساير مجروحان و ارسال كمكهاي دارويي و امدادي به مناطق آسيب‌ديده اعزام شدند.

اداره راهداري كرمان نيز به دنبال ترافيك سنگين در جاده‌هاي منتهي به زرند از مردم خواست از تردد در اين مسيرها خودداري كنند.

همچنين شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران اعلام كرد: از اولين ساعات وقوع زلزله در زرند كرمان با تشكيل كميته رفع بحران سوخت رساني به مناطق زلزله زده آغاز شد.

گزارشها از استان كرمان حاكي است تا كنون تعدادي از مدارس تخريب و به درخواست مسئولان مدارس ساير مدارس نواحي 1 و 2 آموزش و پرورش كرمان تعطيل شده‌ است.

شبكه‌هاي لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران نيز به دنبال وقوع حادثه از ثبت 17 پس لرزه تا حدود ساعت 16 در گستره شهرستان زرند خبر داد.

بر اساس آخرين وضعيت دانشگاه زرند، دانشجويان اين دانشگاه آسيب جدي نديده‌اند.

دكتر مستوفي رئيس دانشگاه باهنر كرمان از سلامت تمام دانشجويان خبر داد و گفت: تنها تعدادي از شيشه‌هاي خوابگاه‌ها شكسته شده است.

وي افزود: دانشجوياني كه تمايل به ماندن در خوابگاه‌هاي دانشكده را نداشته باشند مي‌توانند به شهرستان خود برگردند.

مسئول حفظ و احياي بناهاي تاريخي كرمان نيز اعلام كرد: بر اثر زلزله صبح امروز تعدادي از بازارهاي استان و شهرستان زرند آسيب ديده‌اند.

بر اساس اعلام شركت توانير آب و برق شهرستان زرند نيز هم اكنون وصل شده اما به دليل احتمال وقوع برق گرفتگي آسيب ديدگان و افراد باقي مانده در زير آوار برق اين مناطق فعلا قطع خواهد شد.

در اين حال استاد زلزله شناسي دانشگاه تهران نيز احتمال وقوع زلزله بزرگتر در منطقه زرند را بسيار ضعيف دانست اما احتمال داد دهها پس‌لرزه با بزرگي كمتر از 6 ريشتر در زرند رخ دهد.

دكتر بهرام عكاشه تصريح كرد: منطقه زرند كرمان منطقه مستعد و آسيب پذير در برابر زلزله است.

دكتر شريفي رئيس دانشگاه تهران نيز از صدور 250 مجوز دفن براي كشته شدگان خبر داد.

دكتر شريف زادگان وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در پي وقوع زمين لرزه در زرند كرمان در نامه‌اي به مديران كل تامين اجتماعي، بيمه خدمات درماني و بهزيستي استان كرمان خواستار خدمات رساني و اتخاذ تمهيدات لازم براي امداد و نجات و مداواي مجروحان به صورت فوري شد.

در حالي كه هر ساعت بر شمار كشته شدگان زلزله كرمان افزوده مي‌شود منابع غير رسمي به دنبال اوضاع وخيم روستاهاي كاملا تخريب شده از احتمال افزايش شمار جان باختگان به يك هزار تن خبر داده‌اند؛ در اين حال كريمي استاندار كرمان اعلام كرد تمامي مجروحان و كشته شدگان زلزله كرمان تا غروب آفتاب از زير آوار خارج مي‌شوند.

اين در حالي است كه بارندگي شديد در مناطق روستايي آسيب ديده بر پاي چادرهاي اسكان موقت را با مشكل مواجه كرده است.

به گفته استاندار كرمان با اين حال كمك رساني‌ها همچنان ادامه دارد و كار تخليه مجروحان از زير آوار در مناطق روستايي كوچك پايان يافته است.

همچنين از زرند خبر مي‌رسد مردم اين شهرستان در برابر فرمانداري براي گرفتن چادر و مواد غذايي تجمع كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا، با توجه به تعطيلي شهرداري زرند و نيمه‌تعطيل بودن ادارات اين شهرستان و عدم امدادرساني كافي به مردم زلزله‌زده، مردم فرمانداري شهرستان زرند براي گرفتن امكانات اوليه به اين محل پناه آورده‌اند.

به گزاش ايسنا حجت‌الاسلام‌والمسلمين موسوي لاري، وزير كشور نيز نتايج نشست ستاد حوادث غيرمترقبه كشور پيرامون حوادث غيرمترقبه رخ داده در شهرستان «زرند» كرمان و همچنين استان گيلان را تشريح كرد.

به گزارش گروه حوادث ايسنا وزير كشور شمار كشته‌شدگان حادثه را 200 و مجروحان را 500 تن اعلام كرد و گفت: امكانات مورد نياز از قبيل آمبولانس و مواد مورد نياز پزشكي اوليه از طريق هوانيروز به منطقه اعزام شده است.

وي افزود: مجروحان حادثه از ساعات اوليه از 20 روستاي حادثه ديده به بيمارستانهاي زرند و كرمان انتقال يافته‌اند.

وزير كشور اظهار داشت: وزارت‌خانه‌ها، سازمانها و نهادهاي عضو ستاد حوادث غيرمترقبه پيگيري‌هاي لازم را نسبت به اعزام امدادرسان و همچنين امكانات مورد نياز به عمل مي‌آورند.

وي گفت: اولويت ستاد حوادث غيرمترقبه كشور، نجات مجروحان و آسيب ديدگان و در اولويت‌هاي بعدي اسكان حادثه ديدگان و همچنين بازسازي واحدهاي آسيب ديده مي باشد.

به گزارش ايسنا، وزير كشور همچنين تصميمات اين ستاد در خصوص كمك به آسيب ديدگان برف گيلان را تشريح كرد و گفت: به دنبال سفري كه به گيلان و منطقه مورد خسارت ديده داشتيم، مقرر شد كه دولت از صندوق ذخيره‌ ارزي مبلغ 200 ميليون دلار براي جبران خسارت حوادث غيرمترقبه كشور پرداخت كند كه سهم گيلان از اين مبلغ 100 ميليون دلار است.

وي گفت: در جلسه صبح امروز ستاد حوادث غيرمترقبه برآوردهاي خسارات وارد شده و بر روي نحوه تامين و توزيع اعتبارات تبادل نظر صورت گرفت.

موسوي لاري در رابطه با پرداخت كمك‌ها و تسهيلات واحدهاي خسارت ديده گفت: از آنجا كه ميزان خرابي واحدهاي مسكوني متفاوت مي‌باشد مقرر شد به منظور تعمير واحدهاي مسكوني در شهرها و روستاها مبلغ 3 ميليون ريال كمك بلا عوض و در شهرها 2 ميليون وام و در روستاها 1/5 ميليون وام بانكي اختصاص يافته و پرداخت گردد.

وي گفت: در زمينه حوادث واحدهايي كه دچار تخريب شده‌اند، 5 ميليون ريال كمك بلاعوض در روستا و شهر پرداخت مي‌گردد و به اين واحدها در روستا 50 ميليون ريال وام و 40 ميليون وام به صورت تسهيلات بانكي اعطاء خواهد شد.

سيد جواد رشيدي فرماندار زرند نيز به خبرنگار ايسنا گفت: اجساد تمام مصدومان و كشته شدگان از زير آوار به جز روستاي حتكن بيرون كشيده شده است.

همچنين كريمي استاندار كرمان نيز به خبرنگار ايسنا گفت: متوفيان توسط خانواده‌هاي حاضر با توجه به شرايط جوي نامساعد در منطقه محل حادثه دفن مي‌شوند.