Friday, February 25, 2005

شدJPLفيروز نادري مدير ايراني برنامه مريخ ناسا، معاون برنامه‌ريزي آزمايشگاه

Example

دكتر فيروز نادري، دانشمند ايراني كه از سال 2000 ميلادي مديريت ماموريتهاي مريخ ناسا را با موفقيت بر عهده داشت، در سمت جديد به عنوان معاون «آزمايشگاه پيشرانش جت» (JPL) ناسا، تجارب خود را در راه مطالعه ساير بخش‌هاي جهان، از زمين تا كهكشانهاي دور به كار خواهد بست.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر چارلز الاچي، مدير آزمايشگاه JPL اعلام كرد: دكتر فيروز نادري از 17 اسفندماه به عنوان معاون آزمايشگاه JPL در امور برنامه‌ريزي، طراحي پروژه‌ها و سياستگزاري ايفاي نقش خواهد كرد.

الاچي گفت:« نادري پنج سال پيش در شرايطي هدايت برنامه مريخ را بر عهده گرفت كه اين برنامه با مشكلاتي مواجه بود. وي چشم‌اندازهاي موفقي را فراروي اين برنامه گشود و اينك ما زمينه وسيعتري براي بهره‌گيري از توانمندي‌هاي فيروز كه پيش از اين در طراحي راهبردي برنامه مريخ نشان داده شده فراهم مي‌كنيم.»

«او در سمت جديد به تقويت جايگاه JPL در هماهنگي با ساير بخشهاي ناسا و پيشبرد چشم انداز جديد فضايي ناسا خواهد پرداخت.»

از سوي ديگر، دكتر Fuk K. Li، معاون دكتر نادري در برنامه اكتشافي مريخ به عنوان مدير جديد اين برنامه معرفي شد.

به گزارش ايسنا، دكتر فيروز نادري، دو هفته پيش نيز به دريافت عالي ترين نشان سازمان فضايي ناسا نايل شد. وي پيش از اين مدال «خدمات برجسته» ناسا را به دليل ايفاي نقش برجسته در پيشبرد علوم و اكتشافات فضايي دريافت كرده بود.

دكتر فيروز نادري كه از سال 1979 به آزمايشگاه ناسا ملحق شده است، تاكنون در طرح ها و برنامه‌هاي بسياري همكاري داشته و طي چهار سال گذشته مديريت موفقيتهاي بي نظير ناسا در ماموريتهاي مريخ را برعهده داشته است.

سمت قبلي وي، مديريت طرح «سرمنشا»، ماموريت ناسا براي جستجوي سيارات فرا خورشيدي و منشا حيات بود و همچنين مديريت آزمونهاي علمي پروازهاي فضايي و مديريت طرح Scatterometer كه رصد و بررسي بادهاي زمين از جو را در دستور قرار داشت، بر عهده داشته است.

گفتني است، دكتر فيروز نادري در سال 1325 در شيراز به دنيا آمده و پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه در شيراز و تهران، درسال 1964 به جهت ادامه تحصيل به آمريكا رفته و تحصيلات خود را تا مقطع دكتري مهندسي الكترونيك در دانشگاه‌هاي مختلف به پايان رسانده است. وي پس از بازگشت به كشور و مدتي فعاليت در مركز «سنجش از دور ايران» از حدود 26 سال همكاري خود را با ناسا آغاز كرده است.