Tuesday, April 12, 2005

عمر خيام در آمريكا اكران مي شود


Example


۶سال طول كشيد تا كيوان مشايخ كارگردان آمريكايي-ايراني، فيلمش پاسدار: افسانه عمر خيام را بسازد. اين پروژه به زندگي شاعر، ستاره شناس و رياضيدان معروف ايراني عمر خيام پرداخته است.
فيلمي با نقش آفريني بازيگران متفاوت و بعضا مشهور مثل ونساردگريو ستاره سينماي انگلستان كه در آمريكا، انگليس و سمرقند ساخته شد. كارگردان فيلم مي گويد خيام سمبل تمام چيزهاي پارس براي من است: من از 11 سالگي در آمريكا بوده ام، پدرم از شعر استفاده مي كرد تا زبان فارسي را به من بياموزد. اين مساله چندان براي من مهم نبود چرا كه آن زمان مي خواستم يك آمريكايي باشم و گذشته ام را فراموش كنم. حالا در 36 سالگي و 10سال پس از فوت پدرم اهميت كلمات او را پيدا كرده ام، اينكه هرگز فراموش نكنم چه كسي هستم و از كجا آمده ام.
حسن صباح و عمر خيام دوستان نزديكي بودند، اما آنچه اين دو را از هم جدا مي كرد ديدگاه انساني و معنوي خيام در مقابل ديدگاه مطلق صباح بود. زماني كه كارتان را شروع كرديد به اين فكر مي كرديد كه چنين تفاوت هايي ميان منطق گرايي و مطلق گرايي در دوران بعد از يازدهم سپتامبر به موفقيت فيلم شما كمك خواهد كرد!
بله، مي خواستم يك فيلم فرا زماني بسازم كه گذشته و حال و آينده را به هم بياميزد. شايد ندانيد يازدهم سپتامبر مرا ويران كرد. آن موقع من در موناكو به دنبال يافتن لوكيشن براي فيلم بودم، زماني كه به آمريكا برگشتم تمام حاميان مالي كه قول همكاري داده بودند، اعلا م انصراف كردند و هيچ كس در حيطه سينما براي مدت يكسال حتي حاضر نشد با من صحبت كند.
فيلم شما يك فيلم مستقل است، جمع كردن هنرپيشگاني از كشورهاي مختلف و فيلمبرداري در كشوري مثل ازبكستان كه شايد اصلا صنعت سينما نداشته باشد، سخت نبود؟
من واژه هاي جاه طلبي ، غيرممكن بودن و كار بسيار سخت را بسيار شنيدم، اما كلماتي كه پدرم در زمان مرگ به من گفت، هميشه در گوشم بود. قوي باش و اعتقادت را از دست نده بازيگران فيلم من، اعضاي متحدي بودند چرا كه به اعتقادات من و ديدگاهم باور داشتند.
فيلم شما در بازار فيلم كن عرضه شد، واكنش ها به فيلم چه بود؟ آيا پخش كننده اي براي فيلم پيدا كرديد؟
ما در ميانه عقد قراردادهاي تجارتي براي اكران هاي بيشتر فيلم هستيم، بايد بگويم كه واكنش ها بسيار مثبت بود، ما كار مشكلي براي يافتن عوامل فروش و پخش كننده داشتيم چرا كه مي خواستيم مطمئن شويم كه فيلم در بهترين شرايط اكران مي شود، جالب است بدانيد در اكران هاي آزمايشي متوجه شديم كه تماشاگران زن بيشتر از تماشاگران مرد به فيلم واكنش مثبت نشان مي دهند.
ونساردگريو يك نقش كوتاه اما تاثيرگذار در فيلم شما بازي كرده است، كاركردن با او چطور بود؟
بازي ونسا سطح فيلم مرا بالا تر برد. حمايت او و بازي زيبايش يكي از دلا يل خاص بودن اين فيلم براي من است. با او به عنوان كارگرداني كه فيلم اول خود را مي سازد، كار كردن با يك اسطوره زنده، رويايي بود كه بدل به واقعيت شد. تنها دليلي كه او پذيرفت در فيلم بازي كند اين بود كه او پيام فيلم را باور داشت.





شناسنامه فيلم
ژانر: درام، اكشن، حادثه، خانواده
موضوع: عشق، هدف، سرنوشت، حقايقي درباره يك نابغه شاعر
خلا صه داستان: كامران پسر 12 ساله اي است كه كشف مي كند جد او كه در قرن دوازدهم مي زيسته عمر خيام، شاعر و ستاره شناس و رياضيدان ايراني است. قصه سرگذشت خيام نسل به نسل در خانواده او منتقل شده است. فيلم، مخاطب را از دنياي امروز به دوران خيام و حسن صباح تاريخ مي برد.بازيگران: ونساردگريو (يكي از ورثه ها)، مورتمن بليب ترو (ملك شاه)، برونو لا سترا (عمر خيام)، كريستوفر سيمپسون (حسن صباح)، آدام ايكاهلي (كامران)
كارگردان: كيوان مشايخ
نويسنده: بله ايوري، كيوان مشايخ
درباره كارگردان
كيوان مشايخ از سن 11 سالگي در هوستون تگزاس سكونت دارد. او پيش از فيلم خيام كه در سال 2004 ساخته شد، فيلم كوتاه The Tip را در سال 1997 ساخت. او فارغ التحصيل رشته اقتصاد و مطالعات مديريتي از دانشگاه رايس )۱۹۸۹( است و در سال 1993 دكتراي حقوق را از دانشكده حقوق دانشگاه تگزاس جنوبي دريافت كرد.