Thursday, March 03, 2005

هواپيمای فاست از هاوايی گذشت


Example


استيو فاست، ماجراجوی آمريکايی، با وجود نگرانی درباره کاهش احتمالی سوخت هواپيمای جتش به تلاش خود برای پرواز يک نفره و بدون توقف به دور دنيا ادامه می دهد.
آقای فاست روز سه شنبه ده دقيقه مانده به ساعت يک بامداد (به وقت گرينويچ) از کانزاس به پرواز درآمد و اميدوار بود که پنج شنبه بازگردد.

اکنون وی از هاوايی عبور کرده است و قريب به ۴۲۰۰ کيلومتر تا توقفگاه احتمالی بعدی فاصله دارد.

اما يک نقص فنی سبب شده است که هواپيمايش موسوم به "ویرجین گلوبال فلاير" ۱۵ درصد کمتر از حد انتظار سوخت داشته باشد. اين ميزان برای بازگشت آقای فاست به مبدا پروازش در کانزاس کافی است، ولی به شرط آن که بادهای موافق سفرش را هموار سازد.

حتی بيم آن می رفت که اين "نقص بزرگ" تمام ماموريت اين ماجراجوی آمريکايی را به خطر بياندازد. اما هنگامی که در ساعت ۳:۳۰ صبح پنج شنبه وی به هاوايی رسيد، با تلفن ماهواره ای با تيم کنترل پرواز تماس گرفت و گفت که می خواهد به تلاش برای ثبت اين رکورد ادامه دهد.

سازماندهندگان اين ماموريت می گويند که بادهای نيرومند موافق که بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ گره سرعت داشت، بر فراز اقيانوس آرام و نزديک سواحل ژاپن به ياری آقای فاست شتافت و کمک کرد تا ثبت اين رکورد هوانوردی به دور کره زمين دوباره امکان پذير شود.

اقای فاست هنگامی که با ترک ژاپن بسوی مشرق و طلوع خورشيد پرواز می کرد، به موفقيتش خوشبين تر شده بود، زيرا به گفته وی ديدن آن منظره "ذهن را بهبود می بخشد."

وی از درون هواپيمای مخصوص خود به خبرنگاران گفت: "حالم نسبت به ديروز بهتر است. اميدوارم کل اين ماموريت به موفقيت بيانجامد."

Example

حالم نسبت به ديروز بهتر است. اميدوارم کل اين ماموريت به موفقيت بيانجامد
استیو فاست، ماجراجوی آمریکایی


اين هواپيما قادر است بدون سوخت تا ۳۲۰ کيلومتر در آسمان شناور بماند.

دو راه برای محاسبه سوخت باقيمانده "گلوبال فلاير" وجود دارد: حسگرهای مصرف سوخت و نشانگرهای سوخت درون مخازن.

در حال حاضر، نشانگرهای سوخت نشان می دهند که ۱۲۰۰ کيلو گرم از سوخت اين هواپيما ناپديد شده است. مسئولان کنترل اين پرواز نمی دانند اين اختلاف را چگونه توجيه کنند: ياهواپيما در فرودگاه درست سوختگيری نکرده يا در مراحل اوليه پرواز زيادی سوخت سوزانده است.

بدين ترتيب، آقای فاست ۱۵ درصد کمتر از حد تصورش سوخت دارد و حالا وی بايد اين ماموريت را ظرف روزهای آينده بدون کمک بادهای موافق به اتمام برساند.

پل مور، مدير پروژه، گفت که تصميم نهايی درباره ادامه يا لغو اين پرواز با آقای فاست است.

استیو فاست در ساعت ۶ صبح پنج شنبه در شرق هاوايی بود و در حال حاضر در ارتفاع ۱۴ کيلومتری و با سرعت ۴۹۵ کيلومتر در ساعت پرواز می کند.

Example



1 - مخزن سوخت: وزن در حالت پر 10 تن و خالی يک و نيم تن. 2- قدرت موتور: 10200 نيوتن. 3 - کابين خلبان: به اندازه ای است که خلبان می تواند بر روی زمين دراز بکشد. طول هواپيما: 7/11 متر. ارتفاع: 6/3 متر. عرض: 35 متر. برد: 33800 کيلومتر. سرعت: 440 کيلومتر در ساعت.


BBC