Thursday, October 28, 2004

'آدم کوتوله' به شجره انسان پيوست


Example

,,,,,,,,,,,,,,,,,کريس استرينگر نمونه قالب گيری شده 'ال بی 1' را در دست گرفته است


دانشمندان بقايای يک گونه جديد و کوچک از اجداد انسان را در اندونزی کشف کرده اند. اين گونه در دوره ای که اجداد بشر امروزی درحال اشغال نواحی مختلف زمين بودند، در جزيره ای در اين منطقه می زيست.
گونه تازه که به خاطر قد کوتاهش "آدم کوتوله" ناميده می شود حداقل تا 12 هزار سال قبل در جزيره "فلورز" می زيست.

جالب اينجاست که اهالی امروز فلورز در افسانه ها و روايات تاريخی خود به اين آدم کوتوله اشاره می کنند.

جزئيات اين کشف که محافل علمی را به شوق آورده است در نشريه "نيچر" چاپ شد.

از اين اکتشاف به عنوان يکی از مهم ترين کشفيات چندين دهه گذشته تمجيد شده است.

بازوهای بلند

باستان شناسان استراليايی استخوان های اين گونه را به هنگام حفر يک نقطه باستانی به نام "ليانگ بائو" که يکی از متعدد غارهای فلورز است کشف کردند.

بقايای اين اسکلت ناقص در عمق 9/5 متری سطح غار پيدا شد. محققان ابتدا تصور کردند که اينها بقايای يک کودک است. اما تحقيقات بعدی واقعيات ديگری را فاش کرد.

فرسايش دندان ها و خطوط جمجمه نشان می دهد که اينها بقايای يک فرد بزرگسال است. به علاوه مشخصات لگن خاصره حاکی است که او يک زن بوده و يک استخوان در پای اين موجود نيز دلالت دارد که مثل ما انسان ها عمودی راه می رفته است.

اين موجود 18 هزار ساله، که "ليانگ بائو 1" يا "ال بی 1" لقب گرفته است، در گونه تازه ای که "هومو فلورسينسيس" (Homo floresiensis) خوانده می شود طبقه بندی شده است. اين گونه تقريبا با يک متر قد و بازوهای بلند، جمجمه ای به اندازه يک نارگيل داشته است.

Example

,,,,,,,,,,قد اين موجود يک متر بوده و از ابزارهای سنگی پيشرفته ای استفاده می کرده است

محققان پس از آن، بقايای شش نفر ديگر از اعضای همين گونه را کشف کرده اند.

کارشناسان می گويند که بازوهای بلند از مشخصات جالب اين موجود است و می تواند حاکی از آن باشد که بخش اعظم عمر خود را روی درختان سپری می کرده است.

هومو فلورسينسيس احتمالا از گونه ديگری به نام "هومو ارکتوس" (Homo erectus) که بقايای آن در جزيره اندونزيايی جاوا کشف شد، تکامل يافته است.

هومو ارکتوس ممکن است يک ميليون سال قبل وارد جزيره فلورز شده باشد و شگفت اينکه احتمالا با قايق وارد آنجا شده است.

اين درحالی است که تاکنون تصور می شد که ساخت قايق برای سفر در آب های آزاد خارج از توانايی فکری هومو ارکتوس بوده است.

موجودات افسانه ای

جالب تر اينکه ساکنان فلورز افسانه های باورنکردنی و آميخته به جزئيات زياد درباره مردمان کوچکی که در اين جزيره می زيستند و "ايبو گوگو" ناميده می شدند نقل می کنند.

اهالی اين جزيره، "ايبو گوگو"ها را موجوداتی پشمالو به قد يک متر که عادت داشتند چيزهايی در گوش همديگر بلغور کنند توصيف می کنند.

براساس اين افسانه ها، ايبو گوگوها همچنين می توانستند آنچه را اهالی جزيره به آنها می گفتند مثل طوطی تکرار کنند.

آخرين شواهد مربوط به زيست اين نوع انسان در ليانگ بائو به 12 هزار سال قبل، زمانی که يک فوران يک آتشفشان حيات وحش منحصر به فرد فلورز را نابود کرد، بازمی گردد.

Example


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, اين اکتشاف به تنوع گونه ها در ميان اجداد بشر اشاره دارد

با اين حال نشانه هايی داير بر ادامه حيات هومو فلورسينسيس تا مدت ها بعد وجود دارد.

افسانه های جزيره فلورز حاکی است که "ايبو گوگو" زمانی که کاشفان هلندی چند صد سال قبل وارد آنجا شدند هنوز زنده بودند و آخرين افسانه ای که اين موجود در آن نقل شده، به صد سال قبل بازمی گردد.

اما هنری جی، سردبير مجله "نيچر" از اين نيز پيشتر می رود و احتمال وجود گونه هايی مانند هومو فلورسينسيس را در بخش های کشف نشده جنگل های استوايی اندونزی رد نمی کند.

کريس استرينگر، سرپرست بخش تکامل انسان در موزه تاريخ طبيعی لندن، می گويد اين يافته "دانش ما درباره تکامل انسان را بازنويسی می کند" و می افزايد: "وجود اين موجود تا همين 12 هزار سال قبل واقعا شگفت انگيز است."

پيشرفتگی ابزارهای سنگی که در کنار "آدم کوتوله" ها کشف شده است برخی دانشمندان را با توجه به اندازه کوچک مغز اين موجود (تقريبا به اندازه مغز شامپانزه) غافلگير کرده است.

دکتر جی اظهار نظر می کند: "اين نظريه که دست زدن به يک عمل هوشمندانه نيازمند حجم مشخصی از مغز است با اين يافته کاملا به باد رفته است."

از آنجا که اين بقايا نسبتا تازه هستند و هنوز فسيل نشده اند، دانشمندان اميدوارند بتوانند دی ان ای آنها را استخراج کنند که می تواند چشم انداز کاملا تازه ای در زمينه تکامل شجره انسان به دست دهد.


بر گرفته از سایت بی بی سی

بهرام