شرحي مختصر بر فيلم سگ كشي قسمت دوم
فيلم با صداي آژير خطر وصداي انفجار راكتي آغازمي شودتا به بيننده ياد آور شود كه اين اتفاقات در چه فضا وزماني اتفاق مي افتد . در جاي جاي فيلم نمادهائي از دوره جنگ به چشم ميخوردكه بر فضاي نظامي آن سالها تاكيد دارد
کارگردان با نمایش تمثالهائی از سربازان ونمادهای جنگ بر اینکه تمام این اتفاقات در زیر چتری از فضای ارزشی ونظامی در حال اتفاق افتادن است پا فشاری می کند، در این میان توجه به شعارهای نوشته شده بر درودیوار که در حال پاک شدن است (مثلا شعار جنگ جنگ تا پیروزی ) جالب به نظر میرسد.در واقع فیلم دارای دو لایه است یک لایه که همان داستان اصلی فیلم است که بوسیله بازیها ودیالوگهای بازیگران دنبال می شد و دیگری لایه مینیاتوری وتزئینی آن است که با تابلوها ،شعارها،تمثالها تعقیب می شود وگویای مشکلاتی است که به هر دلیل کارگردان ترجیه داده است به زبان ایماء واشاره بدان بپردازد به طورمثال به تابلو سکوت دربیمارستان که در زیرش نوشته شده است" بحث سیاسی ممنوع" توجه کنید.معمای موتور سوارهاوسرک کشیدن به داخل ماشین وکار کردن مدام کارگردان در پشت پنجره گلرخ همه با توجه به نامه گلرخ کمالی(مژده شمسائی) به بهرام بیضائی که بعد از اکران فیلم منتشر شد حل می شود، در قسمتی از آن نامه مژده شمسا یی به حضور سنگین موتورسوارها ومراقبها در زندگی بهرام بیضائی اشاره می کند و او که در دنیای واقعی شریک زندگی بهرام بیضائی است این مسئله را حس کرده است ومی گوید رنجنامه او در فیلم سگ کشی در برابر رنجهای بهرام بیضائی چیزی نیست
گلرخ كمالي زني كه در پي اختلافي دوباره بازگشته است تا به قول خود گذشته را جبران كند و اين زن ، نويسنده است و در خانوادهاي فرهنگي پرورش پيدا كرده است . او براي اثبات خود نياز دارد به مردي كمك كند كه به نظر خود زماني به او بدبين بوده است . پدر گلرخ كسي نيست جز بيضايي . همانطور كه سال تولد
بيضايي و آقاي كمالي نيز در شماره رمز كيف گفته ميشود : هزار و سيصد و هفده
بهرام بیضائی در مورد فیلمش میگویدکه اگر حتا یک دقیقه از این فیلم سانسور می شد دیگر آن
فیلم سگ کشی نیست واین با توجه به دقت زبانزد بهرام بیضائی در کارش دور از ذهن به نظر نمرسد وبر این نکته تاکید دارد که هیچ چیزی بی دلیل در فیلم گنجانده نشده است
بهرام بیضائی در مورد فیلمش میگویدکه اگر حتا یک دقیقه از این فیلم سانسور می شد دیگر آن
فیلم سگ کشی نیست واین با توجه به دقت زبانزد بهرام بیضائی در کارش دور از ذهن به نظر نمرسد وبر این نکته تاکید دارد که هیچ چیزی بی دلیل در فیلم گنجانده نشده است
اختلافاتي كه بيضايي قبل از اكران فيلم با يكي ديگر از سرمايه گذاران سگ كشي داشت را ميتوان در داستان فيلم نيز مشاهده كرد. اميد به اينكه شاهد فيلم بعدي او در ده سال بعد نباشيم
خوشخبر
<< Home