Thursday, November 18, 2004

CNNچهار زن ايرانى در


چهار زن ايرانى درCNN

حسين امامي
شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد چهار زن ايرانى بخش بزرگى از گزارش هاى خبرى شبكه CNN را بر عهده دارند.
•پريسا خسروى: مشاور ارشد مديريت و سردبير سى ان ان
پريسا خسروى، با ۱۷ سال سابقه در سى ان ان مديريت يكى از بزرگ ترين بخش هاى خبرى در اين شبكه را به عهده دارد. او مشاور ارشد مديريت و سردبير سى ان ان و يكى از گردانندگان اصلى آن شبكه تلويزيونى است.او كه از دوران دبيرستان علاقه مند به كار خبرنگارى بود، كمى قبل از پيروزى انقلاب اسلامى، ايران را ترك كرد و در سال ۱۹۸۷ به سى ان ان پيوست.او دوره ۷ ساله كالج كلمبيا را در شيكاگو گذراند و مدرك ليسانس روزنامه نگارى گرفت. در اين ايام بود كه در سى ان ان كارش را با گزارشگرى ويديويى Video Journalist آغاز كرد و مدتى در اتاق خبر با دستگاه هاى تله پرومتر TELE PROMTER (زيرنويس خبر دوربين تلويزيونى) و تجهيزات ديگر خبرى سروكار داشت. او مى گويد به تجربه كارى اش بيشتر از دستمزدى كه دريافت مى كند نيازمند است چرا كه خبر جزيى از زندگى اوست.گزارش هاى ماندگارى از او به جاى مانده كه جوايز متعددى را برايش به ارمغان آورد. از جمله جنگ خليج فارس، كودتاى اتحاد جماهير شوروى در آستانه فروپاشى كمونيسم، جنگ سومالى، زئير و رواندا. او در سال ۱۳۶۵ مصاحبه اى با رئيس جمهور وقت ايران، آقاى هاشمى رفسنجانى انجام داد. همچنين انتخابات سال ۱۳۷۶ در ايران را به طور مستقيم از تهران براى شبكه سى ان ان گزارش كرد.او مى گويد: دنبال كردن حرفه روزنامه نگارى در آمريكا مشكلات خاص خود را در شروع كار دارد. برخى از اساتيد روزنامه نگارى به من مى گفتند: براى تو كه انگليسى زبان دوم تو است روزنامه نگارى مانند مزرعه سفت يا زمين ناهموارى است كه كار كردن روى آن سخت است ولى اگر من مى خواستم حرف آنها را گوش بدهم اكنون اينجا نبودم. او در حال حاضر براى تلويزيون و سايت اينترنتى سى ان ان مطلب و گزارش تهيه مى كند. او داراى يك فرزند دختر است.
•آسيه نامدار: پژوهشگر نامدار سى ان ان
آسيه نامدار پژوهشگر، تهيه كننده و خبرنگار سى ان ان هم اكنون برنامه پربيننده (The Global Minute) يا رويدادهاى جهان را كه در سطح جهان ميليون ها مخاطب دارد تهيه و اجرا مى كند.او فارغ التحصيل دانشگاه بركلى كاليفرنيا در رشته ارتباطات است و كار خود را با عنوان گزارشگر ويديويى در سى ان ان و در سال ۱۹۸۹ در آتلانتا آغاز كرد. نامدار كار پژوهش و نوشتن تحليل از گزارش هاى مهم بين المللى را نيز شخصاً انجام مى دهد.برنامه هاى تلويزيونى او در زمينه رويدادهاى خاورميانه، پناهندگان افغان، برخوردهاى اعراب و اسرائيل، رابطه ايران و آمريكا جوايزى را برايش به ارمغان آورده است. مصاحبه او با جيمى كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا و خانم بى نظير بوتو (نخست وزير پاكستان) از توانايى او در اين زمينه خبر مى دهد.او با همسر و دو دختر خود ليلا و رويا در آتلانتا، شهر بزرگ جورجيا و مركز سى ان ان زندگى مى كند.
•امان پور: گران ترين خبرنگار جهان و خبرنگار خطرها
كريستين امان پور به عنوان گران ترين خبرنگار جهان از پدرى ايرانى و مادرى انگليسى در لندن زاده شد. پدرش از مديران هواپيمايى ملى ايران بود. كريستين چند سال از دوران كودكى خود را در تهران گذراند و تهيه چندين گزارش خبرى او از ايران در سال هاى پيش، دليلى بر دلبستگى هاى او بر سرزمين پدرى اش است.او مى گويد: خواهرم در رشته روزنامه نگارى در دانشگاه Rhode Island پذيرفته شده بود ولى من جاى او نام نوشتم و به دانشگاه رفتم. نتيجه كار اينكه وى با عنوان دانشجوى ممتاز در مقطع كارشناسى فارغ التحصيل شد.او كار خبرى خود را ابتدا با سمت طراح گرافيك الكترونيك آغاز كرد و در سال ۱۹۸۳ به سى ان ان پيوست.نخستين سمت او در اين شبكه، دستيارى ميزهاى خبرهاى جهان بود ولى در مدتى كوتاه توانست پله هاى ترقى را بپيمايد.كريستين امان پور را خبرنگار خطرها خوانده اند چرا كه در بيشتر جنگ هاى كوچك و بزرگ در جهان حاضر بوده است. فلسطين اشغالى، افغانستان، عراق، سومالى، رواندا و ساير پوشش هاى خبرى مفصل او در بالكان. او اكنون به عنوان دليرترين و نام آورترين خبرنگار زن در جهان مطرح است.او موفق شده است در طول مدت خدمت خود در سى ان ان جوايز بزرگى را در زمينه روزنامه نگارى كسب كند. مصاحبه او با آقاى خاتمى در اولين سال رياست جمهورى اش، كه به طور مستقيم از سى ان ان و تلويزيون ايران پخش مى شد از گفت وگوهاى به ياد ماندنى نه براى امان پور بلكه براى آقاى خاتمى بوده است. مصاحبه اى كه مردم ايران را در اوايل صبح يكى از روزهاى زمستان سال ۱۹۹۷ از خواب بيدار كرد و به پاى تلويزيون ها كشاند.او ديگر در سى ان ان كار نمى كند.
•بختيار: گوينده مهمترين خبرها
رودى (رودابه) بختيار، خبرنگار ديگر ايرانى است كه در شبكه خبرى سى ان ان در آتلانتا به كار تهيه و گزارشگرى خبر فعاليت دارد. او گوينده خبرى سرتيتر اخبار سى ان ان است.آمريكايى ها و ساير بينندگان شبكه سى ان ان در سراسر جهان، چند خبر مهم به ياد ماندنى را از او شنيدند. اولى كه يك خبر فوق العاده تلخ بود: حادثه يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آمريكا كه به طور مستقيم از اين شبكه پخش مى شد و خانم بختيار وظيفه گزارش خبرى آن را در طول روز بر عهده داشت و ديگرى نيز پوشش خبرى عمليات آزادسازى عراق و سقوط صدام در بهار سال ۲۰۰۳ ميلادى بود.
منبع: روزنامه شرق
http://www.sharghnewspaper.com/830828/html/mediahtm#s136305
Quoted By Prince Ali