Friday, March 11, 2005

زن ايرانی برنده جايزه 'دانشمند جوان' در آمريکا شد


Example


سبا ولدخان می گويد دانشجويان ايرانی بسيار باهوشتر و فعالتر از دانشجويان آمريکايی اند اما به دانشجويان در ايران آن گونه که بايد امکان کار و فعاليت علمی و تحقيقاتی داده نمی شود


مؤسسه بهداشت وابسته به شرکت آمريکايی جنرال الکتريک ( GE Healthcare) و انجمن آمريکايی پيشرفت علم (AAAS)، سبا ولدخان، زن ايرانی مقيم آمريکا را به عنوان برنده جايزه "دانشمند جوان" برگزيده اند.
اين دو مؤسسه طی ده سال اخير اين جايزه را که ارزش مالی آن 25 هزار دلار است به آن دسته از فارغ التحصيلان دوره دکتری که پژوهش چشمگيری در زمينه زيست شناسی مولکولی انجام دهند اهدا می کند.

خانم ولدخان به دليل يافتن راهی برای ساده کردن دستگاه اطلاعات ژنتيکی درون سلول به نام اسپلايتوزوم که مطالعه اطلاعات ژنتيکی انسان را آسانتر می سازد، برنده اين جايزه شده است.


گفتگو با سبا ولدخان

وی در واقع با اين يافته خود مسئله ای علمی را که بيست سال بود راه حلی برای آن پيدا نشده بود حل کرده است.


سبا ولد خان در ايران در رشته پزشکی تحصيل کرده و در سال 1996 (1375) از دانشگاه علوم پزشکی ايران در شهر تهران فارغ التحصيل شده است.

وی در دوران تحصيل در رشته پزشکی در امتحان جامع علوم پايه نفر چهارم در ايران شده است.

خانم ولدخان متولد يکی از شهرهای کوچک اطراف تهران است اما در تهران بزرگ شده و تا سن 23 سالگی که ايران را ترک گفته در اين شهر زندگی کرده است.

پس از فارغ التحصيلی در تهران، به آمريکا رفته و در دانشگاه کلمبيا تحصيلات خود را ادامه داده که طی دوران تحصيل چند بار برای کارهای آموزشی و پژوهشی و از جمله رساله دکتری خود برنده جوايزی شده است.

وی از سال 2004 به عنوان استاديار در دانشگاه "کيس وسترن ريزرو" در شهر کليولند در ايالت اوهايو آمريکا تدريس می کند.

خانم ولدخان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفته که به عنوان فردی که هم در ايران و هم در آمريکا تحصيل کرده است، دانشجويان ايرانی را بسيار باهوشتر و فعالتر از دانشجويان آمريکايی می داند اما ابراز تأسف می کند که به دانشجويان در ايران آن گونه که بايد امکان کار و فعاليت علمی و تحقيقاتی داده نمی شود.