Wednesday, November 24, 2004

تاكسى هاى پرنده وارد بازار مى شوند




Example



ايرنا: تاكسى هاى پرنده كه مى توانند با سرعتى تقريباً معادل سرعت يك هواپيما مسافران را در مدت زمان اندكى در اطراف شهرها جابه جا كنند، احتمالاً تا پنج سال ديگر در لندن آغاز به كار خواهند كرد.

اين اتومبيل هاى پرنده كه «جت پاد» نام گرفته اند اكنون مراحل پايانى ساخت را طى مى كنند. نخستين پرواز آزمايشى اين پرنده جديد هم احتمالاً تا يك سال و نيم ديگر انجام خواهد شد.

مسئولان شركت انگليسى «آوسن» كه اين تاكسى پرنده را در دست ساخت دارند، ابراز اميدوارى كرده اند كه تا پنج سال آينده آن را به توليد انبوه رسانده و بتوانند مسافران را در سطح شهرها جابه جا كنند. به گفته مسئولان آوسن، اين اتومبيل هاى پرنده مى توانند با سرعتى معادل۵۶۰ كيلومتر در ساعت و در ارتفاع حدود۲۳۰ مترى از سطح زمين پرواز كنند. به عبارت ديگر اين اتومبيل ها قادر خواهند بود يك مسافت ۱۰۰ كيلومترى را در مدت ۱۰ دقيقه بپيمايند
.

در عين حال مسئولان شركت آوسن اعلام كرده اند مسلماً در
حال حاضر از اين اتومبيل ها براى طى مسافت هاى بين شهرى استفاده نخواهد شد و تنها استفاده آنها مى تواند در جابه جا كردن مسافران از مناطق مسكونى در حومه شهر به مناطق ادارى در مركز شهر در مدت يك يا دو دقيقه باشد. برخى مناطق حومه اى در انگليس به دليل شلوغ بودن اتوبان هاى مرتبط با آنها در اوايل صبح و يا در زمان تعطيلى ادارات كاملاً مسدود شده و رانندگان وسائل نقليه زمينى بايد براى رسيدن به محل كار خود ساعت ها وقت خود را در ترافيك صرف كنند.

همچنين به گفته مسئولان آوسن، با وجود اينكه

Example



هزينه هريك از اين اتومبيل ها در حدود يك ميليون دلار ۵۴۲ (هزار پوند) برآورد شده، اما
به دليل مسافرت هاى بسيار زيادى كه هركدام از آنها مى توانند در عرض روز انجام دهند و گنجايش پنج نفرى، احتمالاً هزينه آنها براى مسافران در حد هزينه كرايه كردن يك تاكسى عادى خواهد بود.

مسئولان آوسن برآورد كرده اند هزينه كرايه كردن يكى از اين تاكسى ها براى طى مسافت ميان فرودگاه «هيثرو» لندن تا مركز اين شهر بين ۴۰ تا ۵۰ پوند باشد كه تقريباً در حد كرايه يك تاكسى معمولى است.

متخصصان طراح اين وسيله نقليه هم معتقدند كه اين اتومبيل هاى هوايى بسيار كم صدا بوده و ميزان آلودگى صوتى آنها حتى از موتور يك اتومبيل نيز كمتر خواهد بود. در طراحى اين اتومبيل ها از دو موتور جت استفاده شده و همچنين گفته مى شود تكنولوژى بسيار پيشرفته اى نيز كه در طراحى اين اتومبيل هاى پرنده از آن استفاده شده زمان لازم براى برخاستن آنها از زمين را بسيار كمتر از زمان لازم براى برخاستن يك هواپيماى جت از زمين مى كند. يكى ديگر از مزيت هاى اين اتومبيل ها اين است كه آنها توانايى فرود در مناطق بسيار باريك و كوچك را نيز دارند و براى فرود تنها به يك خيابان مستقيم با عرض يك اتومبيل عادى و با طول۱۰۰ متر احتياج دارند.

«مايك دارس» مدير شركت آوسن در پى انتشار خبر توليد اين اتومبيل ها اعلام كرد: «ما عقيده داريم اين اتومبيل ها به دليل قيمت ارزان و كيفيت خود با استقبال بازار مواجه خواهد شد.» وى افزود: «در حال حاضر شهرهاى شلوغى مانند نيويورك، توكيو و مسكو آرزوى در اختيار داشتن چنين وسيله نقليه اى را دارند اما تاكنون هيچ اتومبيلى به اين شكل طراحى نشده است.» دارس متذكر شد: «با اين وجود نبايد اين تصور ايجاد شود كه تا چند سال ديگر آسمان شهر مملو از اين اتومبيل ها شده و آنها آسمان را تسخير كرده و يا با يكديگر تصادف خواهند كرد زيرا براى هركدام از اين اتومبيل ها مسير خاصى طراحى خواهد شد و آنها موظفند در اين مسير بين ايستگاه هاى خاصى به رفت و آمد بپردازند.» وى همچنين اعلام كرد شركت آوسن قصد دارد در مرحله اول به توليد تاكسى هاى پرنده پرداخته و سپس مدل هاى خصوصى اين وسيله نقليه را براى ارائه به خريداران توليد كند. به گفته وى، شركت آوسن همچنين قصد دارد در آينده نزديك به توليد مدل هايى از اين وسيله نقليه براى استفاده در صنايع نظامى و مدل هايى نيز براى استفاده در سيستم خدمات درمانى انگليس به عنوان آمبولانس هاى پرنده بپردازد.

Example



شركت آوسن درصدد است يك مدل روباتيك از اين وسيله نقليه را نيز توليد كند كه قابليت كنترل از راه دور را داشته باشد و بتوان در عمليات نجات از آن استفاده كرد. به گفته متخصصين طراحى اين سيستم، اكنون محققان در حال تكميل طرحى از اتومبيل روباتيك پرنده هستند كه هدايت كننده مى تواند از فاصله حدود ۵۰۰ كيلومترى به هدايت اتومبيل بدون سرنشين بپردازد.

براي خواندن مطلب انگليسي اينجا را كليك كنيد

بهرام