Wednesday, November 24, 2004

کشف ژن بويايي درمگس ها


Example


فقط کافي است يک ژن بويايي خود را از دست بدهيد تا ديگر دنيا هيچ بويي نداشته باشد. اين آزمايش عجيبي است که محققان روي مگس هاي آزمايشگاه انجام داده اند. گروه محققان يک ژن به نام Or83b در مگس ها کشف کردند که براي استشمام کردن لازم است.
اين ژن يک نقش اصلي براي جهت يابي حشره دارد. ملکول هاي بودار با گيرنده هاي مخصوص به هم متصل مي شوند که هر گيرنده به يک ژن خاص مربوط است.
با اين حال ، گروه محققان پيش از اين در مگس ها مشاهده کرده بودند که تمام نرونهاي بويايي ، يک گيرنده مربوط به ژن Or83b دارند.
آنها براي تحقيقاتشان اين ژن را در مگسها از ميان بردند. با انجام اين آزمايش ، مگسها و حشرات تغيير ژن يافته هيچ بويي را احساس نمي کردند؛ اما پس از تزريق or83b به شاخکهاي حشرات آنها دوباره حس بويايي شان را به دست آوردند.
بنا بر گفته يکي از اعضاي گروه ، مگس ها براي استشمام کردن به اين ژن احتياج دارند؛ اما بدون شک ، مگس تنها حشره اي نيست که داراي ژن or83b است ، بلکه حشرات ديگر مانند پشه ، ملخ ، بيد و زنبور عسل از اين کار مستثنا نيستند.
حس بويايي در پشه ها براي تعيين قسمتي از پوست که مي خواهند نيش بزنند، ضروري است. محققان اميدوارند با انجام اين آزمايش ها بتوانند حشرات را از يکديگر متمايز کنند.

مترجم: الهه يوسفي

بهرام