Friday, November 19, 2004

کدام کشور بهترين جا برای زندگی است؟


بنا به بررسی که هفته نامه بريتانيايی اکونوميست در مورد "کيفيت زندگی" در کشورهای مختلف انجام داده، جمهوری ايرلند بهترين جا برای زندگی معرفی شده است.
طبق اين تحقيقات، افزايش ثروت و حفظ ارزشهای سنتی در جمهوری ايرلند بهترين شرايط را برای خوشبختی مردم اين کشور فراهم آورده است.

بعد از جمهوری ايرلند کشورهای سوئيس، نروژ و لوگزامبورگ قرار دارند. همه بجز يکی از ده کشور صدر فهرست، کشورهای اروپايی هستند.

ايالات متحده آمريکا در مکان سيزدهم و بريتانيا در مکان بيست و نهم قرار گرفته اند. بدين ترتيب بريتانيا در ميان کشورهايی که از قديم عضو اتحاديه اروپا بوده اند پايين ترين رتبه را آورده است.

اين تحقيقات برای کتاب "جهان در سال 2005" با عنوان "بهترين جا برای زندگی در سال 2005 کجا خواهد بود" انجام شده است.

تهيه کنندگان اين تحقيقات نه تنها درآمد بلکه عوامل ديگری را که برای رفاه و رضايت مردم مهم است در نظر گرفته اند.

اين عوامل شامل وضعيت بهداشت، آزادی ها، ميزان بيکاری، زندگی خانوادگی، وضعيت آب و هوا، ثبات سياسی و امنيت، برابری زن و مرد و زندگی اجتماعی هستند.

ده کشور صدر فهرست
1- جمهوری ايرلند
2- سوئيس
3- نروژ
4- لوکزامبورگ
5- سوئد
6- استراليا
7- ايسلند
8- ايتاليا
9- دانمارک
10- اسپانيا

اکونوميست می نويسد: "ايرلند از آنجايی که توانسته است مطلوب ترين عناصر زندگی جديد از جمله ميزان پايين بيکاری و وجود آزاديهای سياسی با حفظ عناصری از زندگی قديم از جمله ثبات در زندگی خانوادگی و اجتماعی را با موفقيت ترکيب کند در صدر فهرست قرار گرفته است."

اين هفته نامه اذعان می کند که اندازه گيری کيفيت زندگی کار سر راستی نيست و نتيجه اين تحقيقات - "البته بجز در جمهوری ايرلند" - با انتقاداتی همراه خواهد بود.

جمهوری ايرلند از عضويت در اتحاديه اروپا فوائد عمده ای برده است. تحليلگران می گويند اعضای جديد اتحاديه اروپا جمهوری ايرلند را بسيار تحسين می کنند و آنرا الگويی برای آينده خود می بينند.

گرچه کشورهای اروپايی مکانهای بالای فهرست اکونوميست را اشغال کرده اند، کشورهای عمده صنعتی اين قاره يعنی فرانسه، آلمان و بريتانيا به ترتيب در مکان بيست و پنجم، بيست و ششم و بيست و نهم قرار گرفته اند.

تحقيق کنندگان گفته اند گرچه بريتانيا درآمد سرانه بالايی دارد، اما ميزان از هم پاشی خانواده ها در اين کشور هم بالاست.

در اين فهرست، بدترين کشور برای زندگی زيمبابوه است که به گفته اين تحقيقات "اوضاع، تحت حکومت رابرت موگابه از بد به بدتر تغيير يافته است."